שתלים או תותבות? עושים סדר

שוב ושוב עולה השאלה, מה עדיף או כדאי יותר? לבצע השתלת שיניים? האם להסתפק בתותבות? בהחלטה זו תלויים גורמים כלכליים, מצב בריאותי ועוד שלל גורמים נוספים.
אורך הטיפול

לרוב חושבים שביצוע תותבות מהיר יותר מהרכבת שתלים, זאת משום שהרכבת שתלים בעבר חייבה תקופת המתנה של כשלושה חודשים לפחות בין הרכבת השתל ועד להרכבת הכתר שמעליו לעומת הרכבת תותבת שמבוצעת תוך כ–שלושה שבועות.

אך כיום, בשיטות ההשתלה החדשות,ניתן לבצע השתלות ושיקום ביום אחד בלבד וכך כלל לא קיימת תקופת המתנה, וניתן להניח כתרים מיידית בזמן ההשתלה.

נוחות
תותבת נוטה לזוז בזמן אכילה או דיבור ולכן שיניים תותבת פחות נוחות משתלים דנטאלים. השתלים מחקים שיניים טבעיות ולכן הנוחות היא מקסימאלית. מבחינת הנוחות זוכים השתלים באופן חד משמעי.
עלויות
תותבות זהו הפתרון הזול מבין השניים באופן ברור. זאת מאחר ותהליך הרכבת שתלים דורש גם מבנה שיקומי שנבנה מעליהם ולכן, ברוב המקרים, עלות שתל בודד זהה לעלות תותבת שלמה (לא משנה כמה שיניים היא משלימה).
הסתגלות
ההסתגלות לתותבות לרוב ארוכה ומיגעת ועלולה להמשך כמה חודשים, מאחר והתותבת לוחצת על החניכיים ויכולה ליצר פצעי לחץ בפה דבר הגורם אי נוחות וכאב למטופל. לעומת זאת, זמן ההסתגלות קצר הרבה יותר לאחר השתלת שיניים , משום שהשתלים נמצאים במקומן של השיניים הטבעיות מה שלרוב מאפשר לנו תקופת הסתגלות קצרה של כמה ימים בלבד.
מצב רפואי
ניתן לבצע השתלות שיניים במרבית המקרים מלבד מצבים רפואיים קיצוניים כמו סוכרת לא מאוזנת, אוסטאופורוסיס קשה ועוד.ֿ בנוסף ישנם מצבים שעולה הסיכון לכשלון שתל דנאלי במצבים שבהן המטופל מעשן , בעל היגיינה אוראלית ירודה ועוד. תותבות ניתן לבצע במרבית המקרים מאחר ולא מדובר בהליך כירורגי כלל.
בטווח הארוך
יש לציין כי התותבות פוגעות בחניכיים לאורך זמן ולעומת זאת שתלים נותנים לנו פתרון ארוך טווח עם מקסימם נוחות והסתגלות קלה לרוב.
לסיכום:
שתלים דנטאלים מדמים את השיניים הטבעיות לכן יהיו נוחים משמעותית מתותבות. בעידן של היום לשתלים הסתגלות קצרה יותר מתקופת ההסתגלות לתותבות, אורך הטיפול בשיטות החדשות של השתלות השיניים יכול להיות קצר יותר. בטווח הארוך השתלים הם פתרון מעולה על אף שיקרים מהתותבת במידה והמצב הרפואי והכלכלי מאפשרים זאת.

לבדיקה וייעוץ חינם חייגו :